Podstawowe informacje o metodzie blw

Opublikowane przez Eliza w dniu

“Bobas lubi wybór”, w skrócie blw (https://www.bee.pl/blw-bobas-lubi-wybor-tracey-murkett_p1355953.html), to metoda żywienia dziecka polegająca na stopniowym odstawianiu produktów mlecznych (mleka matki lub nabiału), nad którymi dziecko ma pełną kontrolę. Podstawą metody jest pominięcie etapu papki i pozostawienie dziecku jedzenia niezależnie od pierwszego posiłku. System ten opiera się na założeniu, pełnym zaufaniu do dziecka i jego możliwości.

Dlaczego warto wybrać tę metodę?

Metoda blw ma same zalety, w tym:

  • przyjemność jedzenia;
  • poznawanie wszystkimi zmysłami;
  • zabawę;
  • budowanie potencjału i szkolenie;
  • zdobywanie pewności siebie;
  • naukę bezpiecznego jedzenia;
  • wartościowe odżywianie;
  • wspólne spędzanie czasu podczas jedzenia;
  • pozytywne nastawienie do jedzenia;

Pojawia się tutaj tylko jedyny minus opanowania. Jest niechlujnie, ale jest cicho i jest na to patent (stare gazety pod krzesłem, film na podłodze i nasze dziecko przestanie się wiercić z czasem).

Kiedy dziecko jest gotowe do samodzielnego jedzenia?

Promowanie pokarmów stałych rozpoczyna się, gdy spełnione są następujące warunki. Dziecko siedzi samo (lub stoi na kolanach rodzica, siedzi spokojnie). Dziecko potrafi samodzielnie podnieść jedzenie z talerza i precyzyjnie trafić do buzi. Dziecko ukończyło 6 miesięcy (nie zaleca się wczesnego rozszerzania diety). Ważne jest, aby monitorować “gotowość” naszego dziecka. To, że sięga po jedzenie, nie oznacza, że jest gotowe. Do 6 miesiąca życia układ pokarmowy i odpornościowy dziecka nie jest gotowy na przyjmowanie substancji innych niż nabiał. Nie ma co się spieszyć, raczej warto poczekać kilka dni lub tygodni, jest za wcześnie na obciążanie małego brzuszka dodatkowym pokarmem.

Wskazówki dotyczące blw na dobry początek


Te wskazówki mogą być przydatne, gdy zaczynamy testować nowe produkty. Pamiętajmy, że nabiał jest podstawowym pokarmem przez pierwsze kilka miesięcy, a pokarmy stałe są tylko dodatkiem. Jeśli dziecko nie ma na to ochoty, ma prawo odmówić jedzenia. Skoncentrujcie się na zabawie i odkrywaniu smaków, kolorów i konsystencji. Siadajcie do jedzenia razem i jedzcie to samo. Pozwólmy dziecku jeść z naszego talerza. Pamiętajmy, aby jedzenie było zdrowe i właściwe dla dziecka (bez soli i cukru). Upewnijmy się, że dziecko zawsze siedzi wyprostowane i bezpiecznie na krześle lub kolanach. Proponujmy dziecku kawałki jedzenia pokrojone w słupki. Warto dać dziecku dużo czasu na zabawę z jedzeniem i przygotować się na bałagan. Wybierzmy porę dnia, kiedy dziecko będzie odpoczywać. Zawsze podawajmy wodę do jedzenia.